Tulis Tangan Kiri

Bisnes Air mata kucing

Leave a comment

Sebelum GST tiba, saya sempat beli sekilo buah mata kucing.Dah musim agaknya sebab selalu tu jarang nampak buah mata kucing tu dijual di pasaraya itu. Beli sekilo tak banyak mana pun, sekali hadap saja dah habis. Nasib baik buah longan tu manis letting.

Eh, buah mata kucing dan buah longan benda yang sama kan?

Dulu-dulu  saya tak tahu nak buat air mata kucing. Beli dan minum tu memanglah pandai. So dalam kepala memang terfikir nak jual air mata kucing ni. Sebab ia sedap dan saya suka minum. Terus pergi kedai beli buah mata kucing tu 2 kg. Balik rumah dengan konfiden kupas kulit buah mata kucing tu, asingkan isi buah dalam bekas dan buang biji. 2 kg buah mata kucing tak banyak mana jadi tak la lama kerja kupas mengupas buah.

banner bab300x250

Bila dah rebus air dan masak isi buah mata kucing tu, saya isi dalam cawan. Letak ais batu sikit untuk test power. Tapi tak sedap! Tak menjadi dan langsung tak sama dengan air mata kucing orang lain..Apa benda la yang betul ni? Apa la ramuan yang salah letak atau resipi sebenar air mata kucing tu?

Kecewa la jugak so  saya lupakan niat jual air mata kucing tu sementara. Tak kuasa nak susah-susah fikir. Jual je air biasa-biasa. Air bandung cincau pun saya pernah jual.

Masa berlalu..suatu hari saya berjaya buat air mata kucing yang sedap. Itu pun selepas puas belajar dan mengkaji. Barulah saya tahu buah mata kucing segar tak sesuai dibuat air. (pssst…jangan bagitau orang lain rahsia ni ya). Seperti eksperimen saya yang gagal dulu.

Sampai sekarang air mata kucing ni masih top ten dan laku time ramadan. Sebenarnya top three! Buat air mata kucing ni pun mudah. Tak perlu nak blend macam jus buah lain tu. 10 minit kerja dah selesai siapkan 1 balang air.

Untuk belajar buat dan jual air mata kucing yang laris di pasar ramadan, klik sini. 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s