Bisnes Air

Lama tak memblog. Jadi tanpa intro panjang saya sambung cerita pasal bisnes air. Puasa kan dah dekat, saya pasti tahun ni pun ramai yang nak berniaga dan  meramaikan lagi peniaga bisnes air di pasar ramadan. Untung masing-masing, rezeki Allah yang tentukan jadi tak salah nak cuba. Belum cuba belum tahu dah cuba nak berniaga selalu.

Okay…..Mahu jual air apa? Yang confirm untung dan orang ramai beli?

Mesti ramai jawab jual air tebu….

Tapi untuk yang baru berhajat nak buat bisnes air ni lupakan saja jual air tebu.Tak dinafikan air tebu memang lazat diminum time puasa tapi tak berbaloi untuk buat duit. Tak sepadan  dengan kerja yang renyah. Dalam blog ni saya pernah kongsi pengalaman bisnes air tebu (semak arkib ya), jadi terus terang kalau ada yang bertanya saya akan say BIG NO untuk bisnes air tebu. Punyalah derita bisnes air tebu ni kalau tak tau selok belok.Mencabar dan tak berapa balik modal. Kalau tak kena caranya.

Bukan saya sorang saja pernah alami situasi begitu.Tahun lepas di kawasan saya ada sorang budak kelantan tu buat bisnes air tebu. Agaknya dia share adik beradik, 2-3 minggu sebelum puasa dia dah pacak 1 gerai air tebu tepi jalan. Semangat abe nih!Siap semai batang tebu di kawasan belakang gerai.Senang nak guna untuk tahun depan katanya.

banner bab728x90

Tapi kantoi separuh jalan..Lepas 2 minggu puasa dah tak niaga air tebu. Dia fokus bisnes air kelapa saja. Tebu tak ada stok. Mesin air tebu tu tak tahu apa untung nasib badan.Lepas habis puasa, tebu-tebu yang disemai di belakang gerai kering dan mati. Lalang naik lagi subur.

Jadi lupakan bisnes air tebu melainkan awak-awak yang sedang baca ni seorang yang handal dalam sepak terajang bisnes air tebu. Jual air lain pun boleh untung. Banyak lagi bisnes air yang boleh kita jual. Percaya tak kalau saya kata kalau kena gaya, tempat dan masa, bisnes air bandung pun akan nampak sedap dan menawan!

Klik sini untuk belajar resipi bisnes air terlaris di pasaran!

Leave a comment