Tulis Tangan Kiri

Jus Delima Afrika

Leave a comment

” Beli jus delima dik!”

Offer akak penjual air. Aku senyum. Belum tau nak beli apa lagi.

“Jus Durian belanda pun ada.”

Akak penjual air terus saiko aku untuk jadi pembeli di gerainya. Cuma ada 2 balang air. Jus delima dan durian belanda. Tak ada pilihan lain. Kalau nak beli air-air biasa orang jual di pasar malam, ada satu lagi gerai brader kelantan.Sebelah hujung sana.Tapi aku malas patah balik.Tadi dah lalu tak terasa pun nak beli air tu.

” Bagi saya jus durian belanda la 1 cup..jus delima dah rasa hari tu”

Hidup ni kena cuba benda baru.Mesti ada benda yang jadi kali pertama. Petang itu first time aku beli jus durian belanda.Untung la akak penjual air.

“ok..siap!…Kalau adik nak rasa buah delima, ambil lah..”

Akak penjual air promosi lagi. Buah delima yang telah dikupas dipamer di depan balang jus. Isinya sangat merah. Macam bibir mungil Emma Maembong.

” Besarnya buah delima tu kak! Mana dapat ni?”

Ini juga kali pertama dalam hidup aku jumpa buah delima saiz Jumbo. Kecik sikit dari buah kelapa laut. Atau sama besar kot. Harga sebiji buah delima yang sebesar bagak tu RM16. Atau RM15. Sebiji ya bukan sekilo.Dah serupa harga durian siam yang jual lelong.

“Haah…delima Afrika. Mesti la buah tu besar-besar macam orang-orang kat sana.”

Balik rumah aku google..Eh, betul la wujud delima afrika. Mana la aku tahu asal usul atau geografi sesuatu buah-buahan. Aku ingat akak penjual air buat kelakar yang tak lawak. Jauh buah delima ni merantau. Merentasi benua. Sampai Malaysia, sampai Kajang secara sepesifiknya hayat delima Afrika ni berakhir tragis di tangan akak penjual air menjadi jus. Memang jenis tak panjang umur walau berjalan kemain jauh.

Leave a Reply

