Tulis Tangan Kiri

Penyelamat Pantai

Leave a comment

” Haa,kerja macam gini la yang aku nak!” laung Hafiz Kamal yang tadinya begitu kosentret baca ruangan iklan cari kerja di dalam akhbar. Dah 4 bulan dia menganggur sejak terpaksa berhenti kerja sebagai pengawal keselamatan di sebuah kondo.Pontianak selalu mengusik dan berkeliaran bila dia kerja shift malam. Sampai demam-demam.

“Kerja apa? Gaji lebat tak?” Aku yang sibuk memasak meggi di dapur bertanya ringkas. Entah kenapa meggi sekarang dah tak sedap macam dulu. Aku kena hati-hati memasak dan jaga api supaya meggi tak terlebih kembang.

“Ni haaa…kerja penyelamat pantai!Gaji tak tahu berapa..tak ada tulis.tapi mesti bayar mahal kot..kerja ni kan mencabar dan aku seorang yang sukakan cabaran ala-ala fear factor.” Hafiz Kamal ubah posisi duduk kepada meniarap. Surat khabar dibentang atas lantai untuk dibaca dengan lebih selesa.

” Kau bayangkan kalau aku dapat kerja tu.Katakanlah kat Pantai Cenang,Langkawi. Kerja aku cuma duduk-duduk minum air kelapa muda cucuk payung kecik kat tepi dia, atas menara pengawal pantai sambil pantau sekeliling.Tiba-tiba ada kecemasan org lemas, speed bot rosak atau banana boat pancit masa kat laut,aku kena cepat bertindak dan tak akan teragak-agak terjun ke laut selamatkan diorang semua tu. Kerja penyelamat pantai ni bukan main-main”Dari tadi Hafiz Kamal tenung  iklan penyelamat pantai tu tak jemu-jemu. Di matanya terpancar sinar harapan.

” Ooo..Kau macam Pamela Anderson cerita Baywatch dulu-dulu la ye?” Api dapur aku tutup masa bertanya. Maggi aku dimasak ngam-ngam 5 minit. Aku pindahkan maggi berasap-asap ke dalam sebuah mangkuk arcopal yang aku beli secara kutu 12 bulan.

“Betul!Betul!” Hafiz Kamal tersengih–sengih nakal. Agaknya seronok aku gelar dia pelakon Baywatch . Atau seronok fikir pasal Pamela Anderson. Aku tak tahu.

“Tapi kau reti berenang ke?Mandi kolam renang pun pakai pelampung itik kanak-kanak…Penyelamat pantai konon!” soal aku sebelum maggi dislurpp panas-panas, berasap-asap dan laju-laju. Hafiz Kamal terus terkebil-kebil biji mata kerana rahsianya yang tak tahu berenang turut didengar tanpa sengaja oleh cicak tokek di balik langsir.

Leave a Reply

