Tulis Tangan Kiri

Emel Rambang

Leave a comment

Bero ,

Apsal aaa ramai sangat nak menerai meniaga time bulan posa ni? Kalo sedap takpe la jugek..ini hancuss. Pernah saya beli nasi ayam kat bazar ramadan tahun lepas, nasik tak rasa nasik..ayam keras kejung macam batang paip.Kecik lak tu…Kedekut! Baik tak payah jual kalau tak reti masak….buwekkkk!

Penchenta Sunyi.

*******************************

Bero Penchenta Sunyi,

Emel Bero Penchenta Sunyi ni sesat kot…Camne la kau boleh tanya aku hal ehwal dalaman nasi ayam. Bila pulak aku jadi duta pak…pakk..bukan sekadar nasi ayam ni? Takpe la aku layan je.

Nama pun menerai…eksperimentasi, testing one two three. Sebulan ramadhan tu tak lama. Cuma time bulan puasa je boleh terai bagai. Masa ni nak berniaga senang. Mintak permit tapak bazar ramadan jadi semudah kau order roti canai telur kat restoran mamak.Campur tolak bahagi darab mamak tu geleng-geleng kepala masa ambik order,tebar roti atas kuali,pecahkan sebiji telur tapi ada secebis dua kulit telur yang ‘ter’ masuk jugak dalam roti canai yang kau order-tak sampai 3 minit kemudian kau dah boleh makan roti campur kulit telur tu dengan nyaman dan tenang…Servis dia cepat.

Sama la jugak time puasa.Cukup syarat semua kau dah boleh dapat permit niaga.Tak banyak tanya dah PBT ni. Bayar duit tapak…selesai!Servis dia tiba-tiba jadi cepat.Terai kau mintak nak berniaga time bukan bulan puasa, 4-5 kali gerai kena angkut dengan PBT pun belum tentu dapat.Main kejar-kejar dengan PBT ni leceh! Kau bukan Watson Nyambek.

Bero Penchenta Sunyi….Kau ni kenapa?dah nampak ayam tu kecik, jangan la beli.Banyak lagi haiwan-haiwan yang berbadan besar boleh dimakan semasa berbuka puasa.Burung ostritch misalnya.Aku syak kau beli jugak pada penjual nasi ayam ni walaupun tak sedap sebab yang menjual tu awek hot vas gedevass! Betul kan?

Perihal ayam tu keras kejung seperti batang paip bak kata kau, i don’t blame on u bero…Tapi aku tak pernah gigit batang paip so tak tau camne keras dia. Kau pernah la, ya?Serpih tak gigi depan time gigit tu?Takpe,sekarang gigi palsu polident tengah naik.Boleh cuba.

Bero Penchenta Sunyi….kalau kau makan nasik dah tak rasa nasik, itu dah tahap kritikal.Jadi aku syorkan kau ubah citarasa sikit tanpa ketepikan elemen-elemen nasi ayam dalam menu berbuka kau.Terai makan dedak ayam ye bero…Hari tu aku tengok kat reban, ayam makan dedak ralit sungguh.Takde komplen.Ibu mertua lalu pun tak perasan.

Dah ye Bero Penchenta Sunyi…jangan emel aku lagi.

Mixzan.

Leave a Reply

