Tulis Tangan Kiri

Cerita Tentang Air Tebu

Leave a comment

Ramadan 2012…

Setelah bertahun-tahun berniaga air tebu tanpa pesaing, kali ini status quo Abang Farid selaku penjual air tebu otai sedikit tergugat. Muncul 3 orang belia yang penuh bersemangat membuka gerai air tebu tak jauh dari situ. Jarak 5 buah gerai saja.Tapi Abang Farid tak kisah.Malah dia sendiri yang ajar budak-budak tu tentang air tebu.Dari cara guna mesin sampailah ke demo kupas tebu. Semuanya Abang Farid tunjukkan dengan senang hati dan ikhlas. Tolong kawan-kawan…kata Abang Farid.

3-4 hari berniaga, air tebu belia bertiga tersebut cepat habis. Lambat datang memang tak merasa. Gerai Abang Farid pula sudah tak jual air tebu lagi.Mesin air tebu tiba-tiba rosak dan kos baiki terlalu tinggi.Jadi Abang Farid tukar strategi dengan tumpukan kepada air kelapa sebagai jualan utama. Rugi pada Abang Farid tapi untung memihak pada 3 belia itu walaupun baru pertama kali berniaga tahun ini.

Malangnya mereka bertiga pun tak dapat bergembira lama-lama. Seminggu kemudian, mereka juga terpaksa berhenti menjual air tebu. Stok tebu dah habis dan supplier malas nak hantar tebu kalau order tak banyak.Sebagai alternatif mereka menjual karipap dan kuih muih lain sampai habis puasa.Kool juga bila belia jual karipap, kan?

Jadi jika anda bercadang berniaga air tebu tahun ini, plan betul-betul.Masalah tak ada stok tebu bila tengah sedap berniaga ni  selalu sangat aku dengar. Yang tak terjejas cuma peniaga air tebu yang one man show. Dia lah penjual air tebu, dia juga yang tanam tebu.Kalau rasa susah nak dapat stok tebu, tahun ini jangan jual air tebu…Jual mercun bola, okayy.Habis cerita.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s