Tulis Tangan Kiri

Bercakap Dengan Bangla 1

Leave a comment

‘Dah makan pagi?’ soal aku pada Umar.

Tiap-tiap pagi rutin Umar adalah hantar akhbar ke ofis aku.Kadang-kadang kawan senegara dia yang take over dan buat delivery.Sepanjang 6 tahun kerja, hari ini dalam sejarah aku bertanya dan prihatin tentang makan minum pemuda berasal dari Bangladesh itu.Maybe hormon aku tak begitu stabil.

‘Sudah..sudah..’jawab Umar pendek dan sedikit terpinga-pinga.Dia tegak berdiri di depan meja.Umar senyum sambil tunggu aku cop dan sign dokumen terima penghantaran.

‘Makan apa…tosai ke?’hormon prihatin aku makin meluap-luap.Makin banyak soal tanpa ada niat pun nak minta Umar belanja aku makanan kegemarannya.

‘Tada la bos…nasi juga..nasi campur kari..sindiri masak’ balas Umar tepat-tepat 10 patah perkataan.Itu pun dah boleh diiktiraf perbualan terpanjang dari Umar. Dia berjimat cermat mengeluarkan bicara.

‘Ooo.. bawa bekal la ye pagi-pagi.Tengahari nanti mesti makan kat kantin kan?’Teka aku dengan bijak. Mana lagi nak makan tengahari di sini kalau bukan di kantin, walau pun pusing-pusing lauk yang serupa.

‘Tengahari makan nasi kari juga…hari-hari sama’ jelas Umar lagi.

Umar ucap terima kasih dan beritahu aku, dia mahu hantar akhbar ke jabatan lain pula.Dengan gaya bos-bos besar aku benarkan dia pergi. Terlupa pula nak tanya dia paling gemar kari babas, alagapas atau pun adabi.Tak teringat langsung nak soal Umar mengapa bau kari selalu melekat kuat pada tangan lepas makan.Aku yakin Umar ada penjelasan yang saintifik dan analitik.

Hari ni aku tau Umar dan kari tak dapat dipisahkan.Esok aku akan tanya dia perkara lain pula.Mungkin tentang isu keamanan dunia seperti pesan tanpa jemu ratu cantik dunia atau kempen lestarikan bumi.Kalau isu tu Umar rasa berat dan tak boleh pergi sangat,aku akan tanya Umar siapa penyanyi kegemaran dia. Aku harap dia jawab Shila amzah patah seribu hatiku…

Leave a Reply

