Tulis Tangan Kiri

Borang Dan Lesen Pt 2

Leave a comment

I’m lucky number one today! Orang lain yang nak berurusan di kaunter belum ada lagi.Petugas kaunter pun tak nampak muka lagi walaupun jam dah pukul 8.10 pagi.

” Ye encik, ada apa? ” Tanya gadis kaunter 4 yang muncul tiba-tiba.Macam penat berlari naik tangga.Harap-harap dia sempat punch kad tadi.

“Saya nak borang untuk apply lesen premis perniagaan.” tutur aku pendek.

“Ok…”jawab dia lagi pendek.

Satu borang dikeluarkan dan dia pun menanda sesuatu di ruangan checklist.

“Ok…Encik tulis maklumat perniagaan encik atas kertas ni.Saya nak keluarkan surat bomba dulu.”

Aku akur dan menurut perintah dia. Kemudian aku diminta duduk dan tunggu sebentar.Tak lama.Tak sampai pun 2 minit.Cepat macam masak meggi mee.Serius!

“Surat bomba ni encik bagi pejabat bomba seperti di alamat.Bila bomba dah cop,bawa semula ke pejabat ni.Bawa sekali borang lesen dan dokumen-dokumen yang dah complete…Itu saja.Terima kasih.” Kata wanita di kaunter tersebut.

Aku dengan birokrasi sememangnya boring dan tak ngam! Kejadah apa premis untuk dilesenkan di Kajang, tapi bila melibatkan hal ehwal bomba-bomba ni…Ianya di bawah zon pentadbiran bomba KL? Mengapa tak letak bawah kuasa bomba Gua Musang Kelantan? Lagi dekat, ye dok?

Leave a Reply

