Tulis Tangan Kiri

Resepi Air Soya Basi

Leave a comment

Usin dan saya bukanlah kawan rapat. Kami kenal pun sebab pernah bekerja di satu jabatan yang sama. Itu dulu punya cerita la. Satu hari ketika sedang berniaga di pasar malam (part time), Usin tiba-tiba muncul di depan gerai saya. Bersama-sama dua orang anak dan isterinya. Kami berborak sekejap. Rupa-rupanya dia juga kini turut menjadi usahawan kecil-kecilan seperti saya. Tapi  produk jualannya adalah kuih muih. Saya pula menjual air dalam balang. Macam-macam jenis air ada.Prinsip saya menjual air mudah.Asalkan modal kecil tapi untung Bombastik..saya rembat.Yang pastinya untung jualan sentiasa tinggi kerugian pula tahap minima.

Melihat ramai pelanggan tak putus-putus datang dan ramai yang membeli air soya daripada saya, Usin macam tertarik dan ingin cuba sendiri. Saya kasi free saja..Kawan-kawan sekali jumpa.Sedekah la.Lagipun 2 orang anak dia dah beli air-air lain daripada saya. Mereka tengah lumba sedut siapa cepat habiskan air. Acara sukan yang belum ada di olimpik setakat ini!

Sambil-sambil tu Usin bertanya pada saya cara buat air soya. Orang bertanya saya kena la jawab. Jadi saya pun beri resepi dan cara-cara nak buat air soya.Usin terangguk-angguk seperti mendengar ceramah Lecturer yang bosan di bilik kuliah. Angguk faham atau angguk buat-buat faham itu saya tak pasti.

3 minggu kemudian saya terserempak dengan Usin di Pasar Malam Bandar Teknologi Kajang. Dia dan isteri sedang berniaga. Tapi produk jualannya dah bertukar. Usin dah menjadi tokey air pula di pasar malam.Air soya pun turut dijual…Wow..saya kagum kerana Usin seorang yang pantas. Main hafal resepi saja dah boleh jual. Superb!

Malangnya 20 minit saya di situ,  tak ada orang pun yang beli air soya Usin ini. Saya hairan dan pelik..Bila saya teliti dan kaji seperti seorang pakar CSI, memang ada yang tak kena dengan air soya usin tu. Berketul-ketul dan dah nak basi! Oppss..memang dah basi pun..Patutla tak ada orang beli.

Usin jual air soya basi rupanya..

Dengan muka sedih Usin explain pada saya rahsia resepi air soya basi tu..Langsung tak sama dengan apa yang saya bagitau dulu.Nak bagi air soya lebih power dan pekat,Usin ada tambah ‘sesuatu’ di dalam air soya tu.Bukan benda-benda mistik atau memudaratkan ya… Cuma apabila unsur atau bahan lain ditambah ke dalam air soya, biasanya ia akan basi. Soya ni sensitif dan manja!

Saya nasihatkan dia supaya jangan jual lagi air soya tu. Buang terus dan jangan letak atas meja. Customer lari nanti. Saya juga minta dia keluarkan sedikit duit untuk belajar atau pergi kursus buat air soya. Yuran dalam 100-250rm saja. Bergantung pada tempat kursus terebut. Tapi Usin ni kedekut sikit..Dia lebih rela buat eksperimen sendiri. Percuma katanya.

Ikut kau lah Usin..Good Luck!

Sampai hari ni Usin masih terus berniaga. Tapi dah kembali jual kuih-muih seperti awal dulu. Tak tahu mengapa dan malas nak ambil tahu…

*Dah lama tak minum air soya walaupun selalu jual air soya.

Leave a Reply

